Geïllustreerd

 

Omgevingsonderwijs

Deze video gaat over omgevingsonderwijs op de boerderijschool. Ik vind dit een perfect voorbeeld van omgevingsonderwijs. Kinderen worden hier uitgedaagd en dit heeft zoveel meer voordelen dan het reguliere onderwijs en dan wel het volgende:

- Ze leren elkaar anders kennen op een sociale manier.

- De kinderen ervaren een andere vorm van enthousiasme.

- Levend rekenen kan aan bod komen. Je rekent bijvoorbeeld met inhoudsmaten. De stof krijgt gelijk betekenis. 

- Kinderen worden zekerder van zichzelf, andere kwaliteiten komen aan bod.

- Kinderen zien hoe het proces gaat van producten die zij zelf ook gebruiken, eten, drinken.

- Omgevingsonderwijs kan een aanvulling zijn op veel andere lessen. Zeker dat wat op de boerderijschool geleerd word. 

- Kinderen ervaren, denken met hoofd, hart en handen.

- Door zelf te doen en te ervaren zal het geleerde beter blijven hangen.

- Op de boerderij zijn is een onvergetelijke ervaring, die zij hun hele leven bij hun zullen dragen. Dus zeer waardevol. 
(Groeningen Van, P., 2011)

 

 

 

Groepsdynamica

 

https://www.leraar24.nl/groepsdynamica/

In deze link vind u een filmpje over de vorming van de groep en wat te doen als het even duurt voordat er een veilig gevoel in de groep is waar niet gedomineerd wordt.

In deze video is de groepsdynamiek nog niet zoals het moet zijn in deze groep. Normaal gesproken duurt het ongeveer 6 weken voordat de groepsdynamiek is zoals het moet zijn. Dus ongeveer rond de herfstvakantie.  Daarom krijgen zij bokstraining. Op die manier leren de kinderen zich inleven in een ander. 
Je hebt mensen in de klas in veel ruimte innemen, ook wel vaak een leider genoemd. Deze persoon vindt het fijn om veel voor het zeggen te hebben en kan zich niet altijd even goed inleven in het gevoel van een ander. Dit is een ruimte nemer. Hij moet leren om ook eens ruimte te geven. Dat wordt gedaan tijdens de bokstraining. Ook iemand die juist een ruimte gever is zal moeten leren om soms wat meer ruimte te moeten nemen. Op die manier krijg je een mooi evenwicht waarbij kinderen hun mond open durven te trekken en voor zichzelf op durven te komen, op juiste momenten. Niet altijd alleen maar op de voor- of achtergrond is. 
Deze training over inleven in de ander en dat ervaren zal natuurlijk wel vaker gegeven moeten worden of een soort gelijke training/oefening. De groepsdynamiek is niet opeens in één dag zoals het moet zijn.

Het doel is uiteindelijk dat kinderen zich veilig voelen in de groep en dat iedereen zichzelf kan zijn.
(lerarenredactie, 2011)

 

 

Identiteitsontwikkeling

In dit filmpje ziet u wat er bij het kind speelt tijdens de adolescentie fase. Het kind maakt de transitie naar een volwassenen. Dit gaat in een aantal fasen. Dit zal ongeveer duren van je 12e tot aan je 20e, maar dat zal bij iedereen verschillen. 

In deze periode draait het om de vraag: Wie ben ik? ze zijn op zoek naar hun eigen identiteit. Zoals ook al in de theorie beschreven staat doen zij dat bijvoorbeeld door zich te vergelijken met andere kinderen (Kohnstamm, 2008) of door te experimenteren. 

Jongeren moeten zich handhaven in verschillende groepen waarin zij thuishoren. Dat kan een gezin zijn, een klas, een sportgroep of een vriendengroep waarbij zij hun plekje moeten vinden en er achter moeten komen wie zij in die groep nou eigenlijk zijn. 

Er verandert erg veel in deze periode: lichamelijk, cognitief, sociaal en emotioneel. Dat is erg veel in één keer en dat gaat daarom ook niet zonder slag of stoot. Je gaat puberen, want je wilt je losmaken van je ouders. Je gaat anders over bepaalde zaken nadenken. Je denkt meer zelf na i.p.v. je alleen maar andere mensen hun gedrag volgt. je lichaam veranderd. Je gaat van een kind naar een volwassen lichaam. Emotioneel zal het ook zwaar worden. De hormonen gieren door het lijf en een puber is vaak gewoon erg onzeker. Je kan van erg boos en verdrietig zo over gaan van vrolijk en blij of andersom. 

De verschillende rollen die een kind heeft zal hij moeten combineren. Daarom gaan kinderen soms experimenteren. Dit kan gaan over verkering, roken, alcohol, vrienden, piercings etc. 

Heb je de fases goed doorlopen, dan heb je je eigen identiteit opgebouwd het vermogen om trouw (Erikson, 2010)
Natuurlijk werk je je hele leven verder aan je eigen identiteit, maar de basis is gelegd.

 

Sociaal emotioneel leren (SEL)

 

In dit filmpje krijgen de kinderen kanjer training. Dit wordt niet uitgevoerd op mijn eigen stage school, maar het lijkt mij wel heel erg goed op toe te passen.

Er zijn verschillende kinderen die een rol gaan spelen. Elke rol heeft een andere pet. Iemand met een gele pet is een bang persoon, iemand met een zwarte pet is de Pester, iemand met een rode pet lacht mensen uit en iemand met de witte pet is een kanjer en helpt de gepeste leerling. De kinderen krijgen een situatie voorgelegd en gaan dat naspelen. De rest van de klas kijkt. Achteraf kunnen zij gaan evolueren over het gespeelde stuk. Hoe gedraagt de Pester zich, hoe hoort hij zich eigenlijk te gedragen en dat eigenlijk van alle leerlingen. Uiteindelijk wil je bereiken dat alle leerlingen zich prettig en veilig voelen in de klas, doordat iedereen weet hoe hij/zij zich moet gedragen. Ze leren zich inleven in elkaar. Krijgen gevoel voor empathie (Overveld, 2012)

Maak jouw eigen website met JouwWeb