Bronnen
- Bijlsma, J. (2015). Klasse(n)kracht: met respect voor de klas. Nieuwolda, Nederland: Leuker.nu.
- Bosch, L. (2018, 5 februari). omgevingsonderwijs. Geraadpleegd op 23 januari 2019, van https://sok2.jouwweb.nl/omgevingsonderwijs
- CNV. Onderwijs (2008) Zorg Primair, themanummer: Herkenbare invloed op lichamelijke en geestelijke gezondheid. Geraadpleegd op 7 januari 2019 https://www.springzaad.nl/litdocs/zp-2014-themanummer-groene-pedagogiek.pdf
- CNV. (2008). Zorg Primair, themanummer: Groene Pedagogiek. Geraadpleegd op 7 januari 2019, van http://www.springzaad.nl/litdocs/zp-2014-themanummer-groene-pedagogiek.pdf
- Donker-Van der Meer, A., & Tempert, B. (2013). Klassedeal: positieve groepsvorming in het vo. Huizen, Nederland: Pica Uitgeverij.
- Erikson, E. (2010, 6 januari). De 8 levensvaardigheden: De theorie van Erikson. Geraadpleegd op 28 januari 2019, van https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/de-8-levensvaardigheden-de-theorie-van-erikson/
- Kerpel, A. (2017). SEL - Sociaal-emotioneel leren als basis. Geraadpleegd op 31 januari 2019, van https://wij-leren.nl/sel-sociaal-emotioneel-leren-als-basis.php
- Kinderopvang, Hovinga. (2012). Groen Opvoeden geraadpleegd op 7 januari 2019, https://leren.saxion.nl/webapps/blackboard/execute/content/file?cmd=view&content_id=_2224856_1&course_id=_36204_1
- Kohnstamm, D. (2008, Januari). de wereld van het jonge kind. Opgehaald van tm.thiememeulenhoff.nl: http://tm.thiememeulenhoff.nl/assets/documentenservice_zen/hjk/archief/2008/05_januari_2008/jrg35-januari2008-kohnstamm-identiteitsontwikkelinig-ontwikkelingvanzelfbesefbijhetjongekind.pdf
- Kohlberg, L. (2016). De morele ontwikkeling van kinderen volgens Kohlberg. Geraadpleegd op 30 januari 2019, van https://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/168837-de-morele-ontwikkeling-van-kinderen-volgens-kohlberg.htm
- Lerarenredactie. (2011). Groepsdynamica. Geraadpleegd op 23 januari 2019, van https://www.leraar24.nl/groepsdynamica/
- Mulder, P. (2013). Tuckman model. Geraadpleegd op 22 januari 2019, van https://www.toolshero.nl/management-modellen/tuckman-model/
- Overveld, K. v. (2012). Groepsplan Gedrag, planmatig werken aan passend onderwijs. In K. van Overveld, Groepsplan Gedrag (pp. 77-89). Enschede: Pica.
- T U L E, SLO kerndoel 37. (2017-2018). Geraadpleegd op 31 januari 2019, van http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L37.html
- Tule. SLO. (2017-2018). kerndoel 54. Geraadpleegd op 23 januari 2019, van http://tule.slo.nl/KunstzinnigeOrientatie/F-L54c.html
- Van Dijk, J., Hovinga, D., Verschoor, K., Brinkkemper , B., Looman, M., & Maas, J. (2017). Omgetoverd tot een semi- buitenjuf. Rotterdam/Leiden: Lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind , geraadpleegd op 07-01-2019 van https://leren.saxion.nl/webapps/blackboard/execute/content/file cmd=view&content_id=_1827153_1&course_id=_32954_1
- Van Engelen, R. (2014). Grip op de groep. Amersfoort, Nederland: ThiemeMeulenhoff.
- Van Groeninger, J. (2011, 18 juni). De boerderijschool. Geraadpleegd op 7 januari 2019, van https://www.youtube.com/channel/UCcFnEd6vjYrgYjPYYc1v9cQ
- Van Riessen en Van Manen. (2019). Omgevingsonderwijs. Geraadpleegd op 8 januari 2019, http://omgevingsboek.weebly.com/omgevingsonderwijs.html
Slot, B., (2019).Hogeschool Saxion Enschede, pabo
Basisschool KBS De Paus Joannes, Enschede, groep 8
Maak jouw eigen website met JouwWeb